Arzi kirjoitti:Ehkä sinun pitäisi vääntää itsellesi rautalangasta vaikkapa tyttöystävä, joka kertoisi sinulle tosielämästä. Kirjoittaisinko minä h i t a a s t i, että sinäkin, Jari, ymmärrät? Onko shakinopetustaitosi yhtä onnetonta?
Mikäli joku ulkopuolinen taho kertoo viranomaisille sen, että isossa tapahtumassa on jatkuvaa häiriökäyttäytymistä, jossa jopa lapset ovat vaarassa saada vääränlaista esimerkkiä, niin viranomainen kertoo järjestäjille sekä myös liitolle, jonka pitäisi tapahtumia valvoa, että joko hankitte järjestysmiehiä ylläpitämään tai nämä tapahtumat loppuvat kokonaan. Se, että onko järjestysmies palkattu tai vain osana liiton henkilöstöä, ei ole väliä.
Mikäli meuhkaaminen ei ole häiriökäyttäytymistä, niin Jarin itsensä pitäisi lopettaa tuo jatkuva itkeminen, meuhkaamisesta kisoissa, tai tehdä itse asialle jotain. Jos järjestäjät eivät viitsi itse raahata häiriökäyttäytyjää ulos, niin viranomainen tekee sen työnsä puolesta. Viitsimättömyys ei ole heille ongelma. Jatkuvasta meuhkaamisesta voi antaa myös bannia eli pääsy seuraaviin kisoihin vuotta myöhemmin on estetty. Mikäli meuhkaaminen ei ole ongelma kisoissa vaan pelkästään sinulle, Jari, niin tämä v a l i t u s v i e s t i s i, oli aivan turhanpäiväinen jutun aihe. Mitäpä, jos laittaisit uuden viestin kyvystäsi antaa shakkiopetusta, jos vain hinnoista sovitaan?
Itse olen nähnyt kolmena vuonna, että kyseisen pelaajan meuhkaaminen on häirinnyt silminnähden ainakin kymmeniä pelaajia ja todennäköisesti suurempaakin porukkaa. Arto, kun aiemmin tässä keskustelussa näytit olevan huolissasi häiritsevästä pelaajasta, mutta nyt muutit mielesi, niin oliko syynä se, että ymmärsit meuhkaajan olevan kaverisi? Jos et samaa häiritsevää käytöstä ole havainnut itse, niin se ei silti tarkoita, että ei sellaista tapahtuisi. Todennäköisesti myös sunnuntaina olet pelannut eri ryhmässäkin.
Enemmistö shakkaajista ei lähde asioita viemään sen enempää eteenpäin, vaikka joku pelaajia olisikin häiriöksi. Korkeintaan puhuvat joukkuetovereilleen ja jättävät asian siihen. Varsinkin, jos huomaavat, että Shakkiliitto ei halua rangaista meuhkaajaa, koska hän hoitaa tärkeätä tehtävää. Arton puhe viranomaisista ei kuulu laisinkaan tähän asiaan, koska kyse on häiritsevästä käytöksestä, joka mainitaan shakkisäännöissä. Periaatteellisesti voikin kysyä, että jos yhden pelaajan tapauksessa Shakkiliitossa ei huomioida sen itsensä määräämiä sääntöjä, niin miksi muidenkaan niitä pitäisi kunnioittaa? Säännöillä ei ole merkitystä, jos niiden toistuvasta rikkomisesta ei rangaista. Joukkueblikstien osalta johdonmukaista olisikin muuttaa säännöksi, että kaikki pelaajat saavat meuhkata ja meluta turnauksen aikana ilman rangaistusta. Toki turnaus on aina ollut hengeltään vapaampi, mutta silti jos tuomari käskee poistumaan pelisalista, niin yleensä ei silloin jäädä pelaamaan.
Käsittääkseni häiriökäyttäytyminen näkyi liigan päätöskierroksellakin yhtenä vuonna (taisi olla vuosi sitten), kun meuhkaaja hävisi pelinsä.