Shakkiystäväni Erik van Dijk on laatinut aika hienon kirjoituksen tietokoneshakin kehityksestä. Annoin tekoälyohjelman tehtäväksi kääntää se suomeksi. Kirjoitus löytyy englanninkielisenä Erikin Facebook -kanavalta.
**Shakin evoluutio: ihmisälystä tietokonemestaruuteen**
Shakkimaailma on kokenut suurenmuotoisen muutoksen viime vuosikymmeninä, ja suurin syy tähän on tietokoneohjelmien eli shakkimoottorien nousu. Nämä ohjelmat, jotka olivat aikoinaan vain uutuusjuttuja, ovat kasvaneet tehokkaiksi työkaluiksi, jotka ovat muuttaneet shakin pelaamista, opiskelua ja ymmärtämistä. Vaikka jotkut pelkäävätkin, että tietokoneiden ylivoima varjostaa ihmisten luovuutta, todellisuus on monimutkaisempi. Shakki urheiluna ja älyllisenä haasteena säilyttää elinvoimansa ja dynaamisuutensa – nyt vain uudenlaisessa muodossa, joka sulkee innovaatiot ja teknologian sisäänsä. Tutustukaamme tietokoneshakin historiaan, sen vaikutuksiin ja jatkuvaan kehitykseen sekä siihen, miten se muokkaa rakastamaamme peliä.
### **Tietokoneshakin lyhyt historia**
Tietokoneshakin tarina alkoi vaatimattomasti 1900-luvun puolivälissä. Ensimmäiset shakkia pelaavat koneet olivat alkeellisia, mutta ne loivat perustan tulevalle kehitykselle. 1970- ja 1980-luvuilla kaupalliset shakkikoneet, kuten *Commodore Chessmate* ja *Chess Challenger*, toivat shakkiohjelmat koteihin. Vaikka niiden vahvuus oli vaatimaton, ne herättivät laajaa kiinnostusta tekoälyn mahdollisuuksiin shakissa.
Kvantitatiivisesta taustasta omaavat ihmiset – minä mukaan lukien – olivat liian optimistisia ohjelmien kehityksen suhteen, kun taas toiset nauroivat niiden heikoille suorituksille. Hassua kyllä, nykyään tilanne on melkein päinvastainen: Ei-kvantitatiiviset ihmiset ovat muuttuneet tietokoneiden voiman ihailijoiksi ja uskovat, että koneet tuhoavat ihmisten luovuuden ja mahdollisuudet parantaa ohjelmia. Sen sijaan ne, jotka itse työskentelevät shakkiohjelmien parissa, pysyvät kriittisinä: *Miten ja mistä löytää parannettavaa?* (eli mihin suuntaan meidän – ihmisten – tulisi ohjata kehitystä?).
Tilanne muistuttaa nykyistä tekoälybuumia. Tekoäly on tämän päivän suosituin iskulause. Ihmiset, jotka eivät ole asiantuntijoita, mutta käyttävät ChatGPT:tä ja vastaavia ohjelmia huvikseen tai projektien tukena, ovat täynnä ihailua. Sen sijaan aiheeseen perehtyneet asiantuntijat suhtautuvat kriittisemmin – ja oikein niin!
Mutta palatkaamme shakkiin – ja yleiseen asenteen muutokseen tietokoneita kohtaan.
1990-luku oli käännekohta, kun *Deep Thought* – Carnegie Mellon -yliopiston kehittämä tietokone – voitti useita vahvoja shakinpelaajia. Sen seuraaja, *Deep Blue*, teki historiaa voitettuaan maailmanmestarin Garri Kasparovin kuuden pelin ottelussa vuonna 1997. Tämä historiallinen voitto oli vedenjakaja: se osoitti, että tietokoneet voivat päihittää jopa parhaat ihmispelaajat klassisen aikarajoituksen alla.
Tästä lähtien shakkiohjelmat ovat kehittyneet hämmästyttävää vauhtia. Ohjelmat kuten *Fritz*, *Rybka* ja *Houdini* hallitsivat 2000-lukua, kunnes *Stockfish* nousi kärkeen. Nykyään Stockfish on edelleen vahvin shakkiohjelma. Avoimen lähdekoodin ohjelma, joka hyödyntää huippualgoritmeja ja massiivista laskentatehoa, on saavuttanut vahvuusluvut, jotka ylittävät kaukana ihmispelaajien saavuttamisen.
### **Stockfishin ja modernien ohjelmien nousu**
Nykyään *Stockfish 16* ja *17* hallitsevat shakkiohjelmien maailmaa vahvuusluvuilla yli 3500 – paljon korkeammalla kuin parhaat ihmispelaajat (2700–2850). Stockfishin vahvuus piilee sen kyvyssä arvioida miljoonia asemia sekunnissa neuroverkkojen ja kehittyneiden heuristiikkojen avulla. Se on ilmainen, mikä tekee siitä saatavilla kaikille pelaajille, harrastajista kirjeshakin suurmestareihin.
Muut ohjelmat, kuten *Komodo Dragon*, *Leela Chess Zero (LCZero)* ja *Deep Fritz*, ovat myös tärkeitä. Erityisesti Leela edustaa merkittävää innovaatiota, sillä se käyttää vahvistusoppimista ja neuroverkkoja, kuten DeepMindin kehittämä mullistava *AlphaZero*. AlphaZero järkytti shakkimaailmaa vuonna 2017 voitettuaan Stockfishin, esitellen luovan ja intuitiivisen pelityylin, jota monet pitivät ihmismäisenä neroutena.
### **Vaikutus kirjeshakkiin**
Shakkiohjelmien vaikutus on ehkä näkyvin kirjeshakissa, jossa pelaajat saavat käyttää ohjelmia ja tietokantoja pelien aikana. Tämä on muuttanut kirjeshakin hybridilajiksi, joka yhdistää ihmisen strategian ja koneen tarkkuuden. Kriitikot väittävät, että tämä heikentää ihmisen osuutta ja että huippukirjeshakin pelaajat vain "painavat nappuloita" antaen ohjelmien tehdä työn. Tämä näkemys kuitenkin ohittaa kirjeshakin ainutlaatuiset haasteet.
Eikä kyseessä ole suuri muutos verrattuna menneisyyteen, jossa kirjeshakin pelaajat saattoivat käyttää kirjoja, muistiinpanoja ja aiemmin pelattuja pelejä. Muistaminen laudalla ei ole koskaan ollut osa tätä shakin muotoa. Se ei tee siitä huonompaa – vain erilaista. Vertaa tätä siihen, että emme myönnä Nobelin kirjallisuuspalkintoa kirjoittajalle, joka osaa lausua mestariteoksensa ulkoa. Vaikka olemme vaikuttuneita huippugrandmestareiden laskentaosaamisesta, tietokoneohjelmat ovat tehneet selväksi, että huippupelit ovat aina sisältäneet virheitä ja epätarkkuuksia. Niin kauan kuin kirjeshakkia on ollut, se on keskittynyt juuri tähän: löytää virheet huippupelien avauksista ja analyysistä ja kaivaa syvemmälle.
Kirjeshakissa menestys riippuu pelaajan kyvystä ohjata ohjelmaa, tunnistaa kriittiset asemat ja keksiä luovia ideoita, joita ohjelmat eivät heti huomaa. Se on kuin Formula 1 -ajossa, jossa kuljettajan taito täydentää auton tekniikkaa. Parhaat kirjeshakin pelaajat ovat huippuja, koska he osaavat hyödyntää ohjelmia tehokkaasti: he löytävät uutuusia avauksista, hyödyntävät vastustajien valmistelun heikkouksia ja hallitsevat monimutkaiset loppupelit.
On huippupelaajia, jotka ovat hyviä sekä perinteisessä shakissa että kirjeshakissa. Ruotsalainen GM Ulf Andersson oli hyvä esimerkki tällaisesta pelaajasta. Nykyään meillä on oman liittomme GM Twan Burg, joka on erinomainen sekä perinteisessä shakissa, kirjeshakissa että kiinalaisessa shakissa ja tehtävien ratkaisemisessa. Kuten aiemmin mainittiin, shakkikaverimme Gennady Nesis oli huippuluokan kirjeshakin pelaaja, vahva perinteisen shakin pelaaja ja shakkivalmentaja.
### **Shakkiohjelmat perinteisessä shakissa ja huijausongelmat**
Vaikka ohjelmat ovat rikastuttaneet shakin analyysiä ja valmistautumista, ne ovat tuoneet mukanaan haasteita, erityisesti perinteisessä shakissa. Tehokkaiden shakkiohjelmien saatavuus älypuhelimilla on johtanut huijaustapausten kasvuun, joissa pelaajat yrittävät saada epäreilua etua käyttämällä ohjelmia pelin aikana. Tämä on pakottanut shakkijärjestöt ottamaan käyttöön tiukkoja huijausten vastaisia toimenpiteitä, kuten elektronisia tarkistuksia, viivästettyjä lähetyksiä ja kehittyneitä algoritmeja epäilyttävien siirtojen tunnistamiseksi.
Huolimatta näistä huolenaiheista ohjelmat ovat nostaneet perinteisen shakin tasoa. Pelaajat kaikilla tasoilla käyttävät ohjelmia avausten valmisteluun, pelien analysointiin ja shakin periaatteiden syventämiseen. Tuloksena on korkeampi pelitaso, vähemmän virheitä ja kehittyneempiä strategioita. Tämä kehitys on kuitenkin johtanut myös enemmän tasapelejä huipputasolla, sillä virhemarginaalit ovat pienentyneet ja huippupelaajat neutraloivat toistensa valmistelun.
### **Tasapeli-ongelma ja innovatiiviset ratkaisut**
Korkeat tasapeliprosentit huippushakissa – olipa kyseessä sitten kirjeshakki, perinteinen shakki tai tietokoneshakkikilpailut – herättävät kysymyksiä shakin tulevaisuudesta katsojaliikkeenä. Joissakin tapahtumissa tasapeliprosentit ylittävät 70–80 % (ja on paljon esimerkkejä kirje- ja tietokoneshakkikilpailuista, joissa kaikki pelit päättyivät tasan!), mikä johtaa liikuttomiin turnaustilastoihin ja tyydyttämättömiin lopputuloksiin.
Tämä ongelma on erityisen akuutti tietokoneshakissa, jossa ohjelmat usein päätyvät molemminpuolisen täydellisiin asemiin, johten suureen määrään tasapelejä. Mutta kirjeshakki ei ole paljon jäljessä, erityisesti hitaiden aikarajoitusten turnauksissa (esim. 10 päivää 40 tai 50 päivän aikana, mahdollisuus säästää päiviä myöhempään käyttöön). Kuitenkin erillisessä artikkelissani näytän, että riski on paljon pienempi nopeampien aikarajoitusten kirjeshakkikilpailuissa, kuten esimerkiksi 1, 2 tai 3 päivää siirtoa kohden ilman säästöpäivien mahdollisuutta. Tällaisissa turnauksissa tasapeliprosentit ovat keskimäärin 50 % alhaisemmat (esim. 40–45 % vs. 80–90 %), jopa huipputasolla.
Ongelman ratkaisemiseksi on ehdotettu innovatiivisia ratkaisuja. Koska kyseessä on yhtä tärkeä ongelma perinteisessäkin shakissa. Tasapeliprosentit saattavat olla hieman alhaisemmat siellä kuin kirje- ja tietokoneshakissa, mutta toisaalta ammattilaisten perinteinen shakki on myös se, joka kiinnostaa shakkifaneja ja sponsoreita. Tämä tarkoittaa, että huolenaiheet tasapeli"taudista" nousevat esiin paljon aikaisemmin.
Tämä on jo johtanut siirtoaikojen lyhentämiseen. Esimerkiksi nuoruudessani oli tavallista nähdä aikarajoituksia kuten 40 siirtoa 2 tunnissa ja sitten 1 tunti tai enemmän pelin loppuun. Tuloksena monet pelit eivät päättyneet yhdessä istunnossa, vaan jatkettiin myöhemmin. Tämä lisäsi monimutkaisuutta turnausten järjestäjille ja faneille. Lyhentämällä pelaajien käytettävissä olevaa kokonaisaikaa varmistetaan, että pelit päättyvät yhdessä istunnossa – riippumatta siitä, miten pitkäksi aikaa ne venyvät.
Mutta yhä useammin turnausten järjestäjät ja viralliset järjestöt, kuten FIDE, ovat kokeneet, että tämä ei riitä. *Kuinka lisätä shakin jännitystä faneille?* Eri turnaukset ovat kokeilleet erilaisia ideoita.
Esimerkiksi juuri viime viikolla päättyneessä *Norway Chess 2025* -turnauksessa, jonka voittivat Magnus Carlsen ja Anna Muzychuk, käytettiin uudenlaista pisteytysjärjestelmää: pelaajat saivat 3 pistettä voitosta, 0 pistettä tappiosta, ja tasapelin sattuessa pelattiin Armageddon-peli, joka ratkaisi voittajan. Armageddonin voittaja sai 1,5 pistettä ja hävinnyt 1 pisteen. Jos Armageddon päättyi tasan, musta sai 1,5 pistettä ja valkoinen 1 pisteen.
Tämä muoto lisäsi jännitystä ja vaihtelua turnaukseen, varmistaen, että jokainen peli vaikutti lopputulokseen. Vastaavia ratkaisuja voitaisiin soveltaa kirje- ja tietokoneshakissa, jossa nopeammat aikarajat ja uudet tie-break -muodot voisivat vähentää tasapelejä.
### **Laitteiston rooli ja ihmisten yhteistyö**
Vaikka ohjelmat kuten Stockfish ja Leela hallitsevat shakkimaailmaa, niiden suorituskyky riippuu suuresti käytössä olevasta laitteistosta. Huippuluokan prosessorit, näytönohjaimet ja pilvilaskenta voivat merkittävästi parantaa ohjelman vahvuutta, mikä luo eroja pelaajien välille, joilla on erilaiset teknologiamahdollisuudet. Tämä herättää kysymyksiä reiluudesta kilpailuissa, joissa ohjelmien käyttö on sallittua.
Toinen tärkeä tekijä on ihmisten ja ohjelmoijien yhteistyö. Monet vahvimmat ohjelmat ovat menestyneet tiimien ansiosta, jotka yhdistävät ohjelmointiosaamisen ja shakin tuntemuksen. Myöhäisen Hans Berlinerin – kirjeshakin maailmanmestarin ja tietokonetieteilijän – kaltaiset henkilöt edustavat tätä synergiaa. Berlinerin panos tietokoneshakkiin, kuten Hitech-ohjelman kehittäminen, korostaa ihmisen oivalluksen integroinnin merkitystä ohjelmien suunnittelussa.
### **Shakki innovaation aikakaudella: Kirkas tulevaisuus**
Shakkiohjelmien nousu ei ole tuhonnut shakkia, vaan rikastuttanut sitä, avaten uusia tutkimisen ja luovuuden polkuja. Aivan kuten lääketieteen, tekniikan ja muiden alojen edistys on muuttanut niitä, teknologian integrointi shakkiin edustaa kehitystä, ei taantumusta. Emme pidä nykypäivän lääkäreitä ja kirurgeja huonompina ammattilaisina kuin Rembrandtin ja hänen aikalaisensa maalauksissa näkyviä lääkäreitä siksi, että nykylääkärit käyttävät kaikenlaisia lääketieteen innovaatioita, työkaluja ja lääkkeitä. Se on vain ammatin kehityksen seurausta. Sama pätee shakkiin.
Shakkiohjelmista on tullut korvaamattomia työkaluja pelaajille, valmentajille ja faneille, mahdollistaen syvemmän analyysin, tarkemman arvioinnin ja suuremman ymmärryksen shakin monimutkaisuudesta. Ajattele parhaita shakkilähetyksiä, joita olet seurannut viimeisen viiden vuoden aikana. Myönnä: tietokone – mieluiten yhden tai kahden erinomaisen selostajan, joista ainakin yksi on myös huippupelaaja, kanssa – on ollut enemmän kuin tervetullut vieras, joka on antanut meille tunteen "ymmärryksestä" siitä, mitä huippupelaajat kokevat pelin aikana. Itse asiassa se on lisännyt shakin viihdearvoa! Erityisesti nopeiden aikarajoitusten peleissä, joissa huippupelaajien ajattelunopeus on niin paljon suurempi kuin katsojien, että ennen shakkiohjelmien reaaliaikaista analyysiä oli lähes mahdotonta ymmärtää, mitä pelissä tapahtuu. Nykyään jopa Armageddon-, Bullet- ja Blitz-formaatit ovat loistavaa televisio-viihdettä!
Lisäksi shakin monimuotoisuus – perinteinen shakki, nopea shakki, pikashakki, bullet, Fischer Random ja kirjeshakki – varmistaa, että jokainen löytää itselleen sopivan muodon. Jokainen formaatti tarjoaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa, mahdollistaen erikoistumisen ja innovoinnin. Jokaisessa formaatissa ohjelmien ja muiden työkalujen käyttö on optimoitu eri tavoin. Shakin tulevaisuus on tämän monimuotoisuuden omaksumisessa, ihmisten ja koneiden yhteistyön vahvistamisessa ja jatkuvassa kehityksessä uusien innovaatioiden myötä.
### **Loppupäätelmä: Kehitystä, ei taantumusta**
Tietokoneshakin tarina on jatkuvaa kehitystä, jota ohjaavat ohjelmoijien nerokkuus, pelaajien luovuus ja shakin pysyvä vetovoima. Vaikka haasteita on – kuten korkeat tasapeliprosentit, huijausongelmat ja laitteistojen eriarvoisuus – ohjelmien vaikutus on ollut valtaosin positiivinen.
Shakki säilyttää elinvoimansa ja dynaamisuutensa, rikastettuna teknologiasta ja valmiina kasvuun digiaikakaudessa.
Kun katsomme tulevaisuuteen, juhlistakaamme tietokoneshakin saavutuksia samalla, kun muistamme, että shakin ydin pysyy muuttumattomana: kaksi mieltä (tai konetta) taistelee yliotteesta 64 ruudulla, ikuisen tavoitteen – matin – saavuttamiseksi.
[Computer Chess Rating List](https://computerchess.org.uk/ccrl/4040/ ... t_all.html) tarjoaa täyden listan shakkiohjelmien vahvuusluvuista 6.6.2025. Voit tutkia ohjelmia, pelejä ja löytää mielenkiintoisia ohjelmia itsellesi.
#ShakinEvoluutio #TietokoneShakki #Stockfish #DeepBlue #TekoälyShakki #KirjeShakki #ShakkiOhjelmat #ModerniShakki #ShakkiInnovaatio #IhminenVsKone #TeknologianSoveltaminen #TeknologinenKehitys