Ajattelin jakaa ajatuksiani etäpelaamisesta sillä toiveella, että tajuaisimme tässä ryhmässä, että kirje-/serveri-/etäpelaaminen ei ole pelkkää shakkitietokoneen käyttöä.
Minulla on taustatietona tarjolla, että olen pelannut kirjeshakkia 1980-luvulta lähtien ennen vahvoja shakkitietokoneita ja nykyisellä aikakaudella, kun shakkitietokoneet (enginet) ovat todella vahvoja. Mitä eroja näillä aikakausilla on? Yllättäen sanon, että oikeastaan hyvin vähän! Aikakaudella ennen engineitä oli tapana ostaa viimeisimmät shakkikirjat ja osallistua aktiivisesti shakkifoorumeiden keskusteluihin (niitä oli tarjolla jo 1980-luvulla). Näitä tietoja ja sitä luksusta, että sai todella pitkään miettiä seuraavaa siirtoa, käytimme sitten hyväksemme. Näin teemme nykypäivänäkin, mutta shakkikirjat on enimmäkseen korvannut tuo vahva shakkitietokone!
Olen Suomen kolmanneksi vahvin etäpelaaja tällä hetkellä. Tosin minua edellä olevat etäpelaamisen suuruudet (Auvo Kujala ja Auno Siikaluoma) ovat kovasti passiivisia nykyään ja aktiivipelaajista olen todennäköisesti vahvin tällä hetkellä Suomessa. Maailmalta löytyy noin 300 minua vahvempaa etäpelaajaa. Miten olen päätynyt tähän harvinaiseen saavutukseen? En ainakaan luottamalla pelkästään shakkitietokoneeseen.
Tie etäpelaaja Sundqvistin menestykseen:
Otan valtavan riskin paljastamalla miten pääsin tähän asemaan. Joku saattaa ensinnäkin luulla, että haluan ylpeillä saavutuksillani. Minut tuntevat shakinpelaajat tietävät kuitenkin, että olen hyvin nöyrä ihminen. Toisaalta otan riskin, että joku lähtee kopioimaan menestystarinaani. Jälkimmäinen asia ei ole kovin suuri riski, sillä jokaisella (huippu)pelaajalla on oma shakkimatka kuljettavana. Se mikä auttaa minua ei sataprosenttisen varmasti auta jotain muuta pelaajaa. Me olemme niin erilaisia ihmisinä. Väitän, että todellinen kehittyminen etäshakin pelaajana vaatii henkilökohtaista analyysiä, kriittistä ajattelua ja pelin syvempää ymmärrystä.
Näin olen tehnyt (lyhyesti kerrottuna!):
1) Päätin panostaa shakkiavauksiin, jotka sopii minulle. Käytin vuosia (vuosikymmeniä!?) löytääkseni sen tavan tehdä shakin avaussiirrot, joka vie minut kohti sellaista shakin keskipeliasemaa, jossa peli-ideani voivat kukoistaa. Tähän en tarvinnut enginen apua. Tarvitsin hyvää shakkitietokantaa ja muutamia luotettavia shakkikirjoja. Olen kerännyt kaikkea mahdollista tietoa erityisesti koskien shakkiavaustani. Olen mennyt niin pitkälle, että minulla on shakkiavauksista itse tekemiäni 1500-sivuisia shakkiavauskirjoja (Chessbase- ja PDF-muodossa). Näitä avauskirjoja täydennän viikoittain heijastamaan nykykäsitystä avausteoriasta. Tämä on vaikuttanut hurjasti pelitasooni!
2) Pelaan vilkkaasti etäshakkia (erittäin vähän lähishakkia) eri servereillä. Tärkein serveri on ICCF ("virallinen etäshakkipelin organisaatio"), joihin peleihin panostan aivan suunnattoman paljon. Kyse on välillä kokonaisten työpäivien (olen eläkkeellä) omistaminen yksittäisen siirron pohdiskeluun. Kahdella muulla serverillä (LSS ja GameKnot) pelaan enemmän riskejä ottaen ja kokeillen erilaisia muunnelmia suosikkiavauksissani. Joitakin uutuuksia on näin päätynyt käyttööni ICCF:ssä. Muilla servereillä siis testaan siirtovaihtoehtoja, ICCF:ssä pelaan tosissani. Jos et rakasta täydellisen shakkisiirron etsintää, tämä ei ole sinun lajisi!
3) Käytän parhaita mahdollisia analysointityökaluja tukemaan käsitystä parhaasta mahdollisesta siirrosta ajankohtaisessa peliasemassa. Tässä työkaluni:
- shakkiengine Stockfish 17.1 yhdistettynä varsin tehokkaaseen läppäriin
- shakkiaseman analysointityökalu "Kiinalaishirmu" https://www.chessdb.cn/queryc_en/ (tällä hetkellä tietokannassa yli 50 miljardia peliasemaa, tekoälyllä toimiva siirtojen valitsija ja supertietokoneen laskuteho)
- En-Croissant shakkiohjelma https://encroissant.org/ (todella kätevä analysointityökalu, johon saa ladattua useita shakkimoottoreita ja shakkitietokantoja siirtojen vertailua varten)
- Chessbase 16 (tästä on ilmestynyt tuoreempia versioita, mutta päivittäminen on kallista puuhaa ja uudet versiot sisältävät ominaisuuksia, joita en välttämättä tarvitse). Tätä maksullista ohjelmaa tarvitsen pitääkseni ajan tasalla shakkiavauskirjojani. Siinä ohjelmassa myös pyörii vahvin engine kätevästi.
4) Olen tavattoman pikkutarkka, että lähetän liikkeelle oikean siirron. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta etäshakissa pelejä ratkaistaan "mouseslip"-ilmiöllä, eli syötetään vahingossa virhesiirto. Tämä on niin nöyryyttävä kokemus, että tupla-tripla-tarkastukset teen aina nykyään. Viimeisin pelihäviöni virhesiirron takia on useiden vuosia takaa, mutta niitä on siis kohdalle osunut. (koputan puuta!!)
Kaikki etäpelaajat (paitsi muutamat sankarit, joiden vahvuusluku on korkeintaan 2200) käyttävät nykyään kaikkia moderneja työkaluja. Ei mikään ihme, että tasapelien määrä on hälyttävän korkea. Voitot ovat harvinaisia. Mutta tasapeleissä on eroja! Olen pelannut nautinnollisia tasapelejä, joista tylsyys on kaukana. Pitää tottua tasapeleihin nykyään.
Huomenna alkaa minulla taas uusi kierros etäshakin maailmanmestaruuden metsästämisessä, WCCC49SF (MM-kisan semifinaali). Pitäkää peukkuja! Muutamaan välierään on jo matka katkennut. Ainahan se MM-finaali on mielessä, mutta matka sinne on pitkä.
Rakkaudesta shakkiin,
IM Christer Sundqvist