Mikä etäshakissa kiinnostaa?

Mikä etäshakissa kiinnostaa?

ViestiKirjoittaja turpaduunari » 19.06.2025 14:23

Ajattelin jakaa ajatuksiani etäpelaamisesta sillä toiveella, että tajuaisimme tässä ryhmässä, että kirje-/serveri-/etäpelaaminen ei ole pelkkää shakkitietokoneen käyttöä.

Minulla on taustatietona tarjolla, että olen pelannut kirjeshakkia 1980-luvulta lähtien ennen vahvoja shakkitietokoneita ja nykyisellä aikakaudella, kun shakkitietokoneet (enginet) ovat todella vahvoja. Mitä eroja näillä aikakausilla on? Yllättäen sanon, että oikeastaan hyvin vähän! Aikakaudella ennen engineitä oli tapana ostaa viimeisimmät shakkikirjat ja osallistua aktiivisesti shakkifoorumeiden keskusteluihin (niitä oli tarjolla jo 1980-luvulla). Näitä tietoja ja sitä luksusta, että sai todella pitkään miettiä seuraavaa siirtoa, käytimme sitten hyväksemme. Näin teemme nykypäivänäkin, mutta shakkikirjat on enimmäkseen korvannut tuo vahva shakkitietokone!

Olen Suomen kolmanneksi vahvin etäpelaaja tällä hetkellä. Tosin minua edellä olevat etäpelaamisen suuruudet (Auvo Kujala ja Auno Siikaluoma) ovat kovasti passiivisia nykyään ja aktiivipelaajista olen todennäköisesti vahvin tällä hetkellä Suomessa. Maailmalta löytyy noin 300 minua vahvempaa etäpelaajaa. Miten olen päätynyt tähän harvinaiseen saavutukseen? En ainakaan luottamalla pelkästään shakkitietokoneeseen.

Tie etäpelaaja Sundqvistin menestykseen:

Otan valtavan riskin paljastamalla miten pääsin tähän asemaan. Joku saattaa ensinnäkin luulla, että haluan ylpeillä saavutuksillani. Minut tuntevat shakinpelaajat tietävät kuitenkin, että olen hyvin nöyrä ihminen. Toisaalta otan riskin, että joku lähtee kopioimaan menestystarinaani. Jälkimmäinen asia ei ole kovin suuri riski, sillä jokaisella (huippu)pelaajalla on oma shakkimatka kuljettavana. Se mikä auttaa minua ei sataprosenttisen varmasti auta jotain muuta pelaajaa. Me olemme niin erilaisia ihmisinä. Väitän, että todellinen kehittyminen etäshakin pelaajana vaatii henkilökohtaista analyysiä, kriittistä ajattelua ja pelin syvempää ymmärrystä.

Näin olen tehnyt (lyhyesti kerrottuna!):

1) Päätin panostaa shakkiavauksiin, jotka sopii minulle. Käytin vuosia (vuosikymmeniä!?) löytääkseni sen tavan tehdä shakin avaussiirrot, joka vie minut kohti sellaista shakin keskipeliasemaa, jossa peli-ideani voivat kukoistaa. Tähän en tarvinnut enginen apua. Tarvitsin hyvää shakkitietokantaa ja muutamia luotettavia shakkikirjoja. Olen kerännyt kaikkea mahdollista tietoa erityisesti koskien shakkiavaustani. Olen mennyt niin pitkälle, että minulla on shakkiavauksista itse tekemiäni 1500-sivuisia shakkiavauskirjoja (Chessbase- ja PDF-muodossa). Näitä avauskirjoja täydennän viikoittain heijastamaan nykykäsitystä avausteoriasta. Tämä on vaikuttanut hurjasti pelitasooni!
2) Pelaan vilkkaasti etäshakkia (erittäin vähän lähishakkia) eri servereillä. Tärkein serveri on ICCF ("virallinen etäshakkipelin organisaatio"), joihin peleihin panostan aivan suunnattoman paljon. Kyse on välillä kokonaisten työpäivien (olen eläkkeellä) omistaminen yksittäisen siirron pohdiskeluun. Kahdella muulla serverillä (LSS ja GameKnot) pelaan enemmän riskejä ottaen ja kokeillen erilaisia muunnelmia suosikkiavauksissani. Joitakin uutuuksia on näin päätynyt käyttööni ICCF:ssä. Muilla servereillä siis testaan siirtovaihtoehtoja, ICCF:ssä pelaan tosissani. Jos et rakasta täydellisen shakkisiirron etsintää, tämä ei ole sinun lajisi!
3) Käytän parhaita mahdollisia analysointityökaluja tukemaan käsitystä parhaasta mahdollisesta siirrosta ajankohtaisessa peliasemassa. Tässä työkaluni:
- shakkiengine Stockfish 17.1 yhdistettynä varsin tehokkaaseen läppäriin
- shakkiaseman analysointityökalu "Kiinalaishirmu" https://www.chessdb.cn/queryc_en/ (tällä hetkellä tietokannassa yli 50 miljardia peliasemaa, tekoälyllä toimiva siirtojen valitsija ja supertietokoneen laskuteho)
- En-Croissant shakkiohjelma https://encroissant.org/ (todella kätevä analysointityökalu, johon saa ladattua useita shakkimoottoreita ja shakkitietokantoja siirtojen vertailua varten)
- Chessbase 16 (tästä on ilmestynyt tuoreempia versioita, mutta päivittäminen on kallista puuhaa ja uudet versiot sisältävät ominaisuuksia, joita en välttämättä tarvitse). Tätä maksullista ohjelmaa tarvitsen pitääkseni ajan tasalla shakkiavauskirjojani. Siinä ohjelmassa myös pyörii vahvin engine kätevästi.
4) Olen tavattoman pikkutarkka, että lähetän liikkeelle oikean siirron. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta etäshakissa pelejä ratkaistaan "mouseslip"-ilmiöllä, eli syötetään vahingossa virhesiirto. Tämä on niin nöyryyttävä kokemus, että tupla-tripla-tarkastukset teen aina nykyään. Viimeisin pelihäviöni virhesiirron takia on useiden vuosia takaa, mutta niitä on siis kohdalle osunut. (koputan puuta!!)

Kaikki etäpelaajat (paitsi muutamat sankarit, joiden vahvuusluku on korkeintaan 2200) käyttävät nykyään kaikkia moderneja työkaluja. Ei mikään ihme, että tasapelien määrä on hälyttävän korkea. Voitot ovat harvinaisia. Mutta tasapeleissä on eroja! Olen pelannut nautinnollisia tasapelejä, joista tylsyys on kaukana. Pitää tottua tasapeleihin nykyään.

Huomenna alkaa minulla taas uusi kierros etäshakin maailmanmestaruuden metsästämisessä, WCCC49SF (MM-kisan semifinaali). Pitäkää peukkuja! Muutamaan välierään on jo matka katkennut. Ainahan se MM-finaali on mielessä, mutta matka sinne on pitkä.

Rakkaudesta shakkiin,

IM Christer Sundqvist
turpaduunari

Re: Mikä etäshakissa kiinnostaa?

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 19.06.2025 15:45

Kiitos kun jaoit ajatuksiasi!

Sauli
SaulinShakki

ViestiKirjoittaja Arzi » 24.06.2025 09:34

Paljon on työtä, jotta lajissa menestyy. Useiden eri työkalujen hallintaa, jopa AI-pohjainen siirtojen valitsija. Jokohan itse AI mahtuisi mukaan kilpailemaan etäshakin voitosta? Mitähän engineä AI käyttäisi?

Eräs asia tuli mieleen. Mikä on valkoisen ja mustan puolen voitto-osuus jossain mestaruusturnauksessa? Esim. TCEC:in Season 27 viime vuodelta, Superfinaalissa Stockfish-LCZero, pelattiin 100 peliä, joista Stockfishin voittoja oli 35 kpl ja LCZeron 18 kpl eli yhteensä 53 kpl. Tasapelejä 47 kpl. Se, mikä minulla osui silmään, oli valkoisen puolen murskaava ylivoima. 53 voitosta vain 1 kpl oli mustilla. Onko samanlainen trendi näkyvissä myös etäshakissa vai oliko TCEC:ssä kyseessä vain huonoista avausvalinnoista?

https://tcec-chess.com/#div=sf&game=1&season=27
Arzi

ViestiKirjoittaja turpaduunari » 25.06.2025 14:37

Hyvä kysymys.

Minulla on laaja etäpelien tietokanta. Tarkastelin pelitulosten kehitystä vuosina 1900-2025. Silmiinpistävänä piirteenä on tasapelien voimakas korostuminen vuosina 2017-2022, jolloin vahvat enginet valtasivat sijaa etäpelaajien apuvälineinä. Pitkään oli vallalla sellainen näkymä, että valkealla on etu. Erityisen vahvoja pelejä valkealta nähtiin vuosina 1900-1950. Sen jälkeen ero valkean ja mustan välillä kaventui erityisesti tasapelien yleistyessä. Vuosi 1940 on merkillinen sikäli, että musta voitti enemmän pelejä kuin valkea! Vuoden 2024 tilastoja voidaan pitää varsin luotettavina heijastamaan nykytilannetta. Sen mukaan 14.3 % peleistä päättyivät valkean voittoon ja musta voitti näistä peleistä 11.1 % Loput oli sitten tasapelejä (74.6 %).

Naputtelen tähän alle vähän tilastotietoja eri vuosilta niin näette tärkeimmät trendit etäpeleissä.

Vuonna 2025 (epätäydellinen) 12.8 % / 76.5 % / 10.7 % (1-0 / ½-½ / 0-1)
2024 14.3 % / 74.6 % / 11.1 %
2023 16.3 % / 71.6 % / 12.1 %
2022 17.7 % / 69.3 % / 13.1 %
2021 19.5 % / 67.0 % / 13.5 %
2020 22.9 % / 61.3 % / 15.8 %
2019 22.4 % / 63.0 % / 14.6 %
2018 24.9 % / 57.3 % / 17.8 %
2017 25.6 % / 57.0 % / 17.3 %
2016 29.0 % / 50.8 % / 20.2 %
2015 29.1 % / 50.6 % / 20.3 %
2014 30.4 % / 48.0 & / 21.6 %
2013 32.8 % / 42.5 % / 24.8 %
2012 31.9 % / 44.1 % / 24.0 %
2011 31.1 % / 47.9 % / 21.9 %
2010 32.5 % / 43.8 % / 23.7 %
2005 35.4 % / 37.1 % / 27.4 %
2000 38.2 % / 30.5 % / 31.2 %
1995 41.4 % / 25.2 % / 33.4 %
1990 41.9 % / 24.4 % / 33.7 %
1985 45.0 % / 20.1 % / 35.0 %
1980 47.1 % / 17.6 % / 35.4 %
1975 46.0 % / 21.8 % / 32.2 %
1970 45.5. % / 21.2 % / 33.3 %
1965 44.1 % / 23.5 % / 32.4 %
1960 44.6 % / 17.8 % / 37.5 %
1950 51.3 % / 15.4 % / 33.3 %
1940 44.7 % / 8.8. % / 46.5.%
1930 50.0 % / 18.0 % / 32.0 %
1920 52.4 % / 7.1 % / 40.5 %
1910 48.7 % / 11.5 % / 39.8 %
1900 51.0 % / 11.5 % / 37.5 %

christer
turpaduunari

ViestiKirjoittaja Arzi » 26.06.2025 06:27

Kiitos hyvästä tilastosta ja yhteenvedosta. TCEC:in valkeavoittoisuus johtuu varmaan siellä käytettävistä avausvalikoimista. Molemmat enginet pelaavat saman avauksen molemmilla väreillä eli 50 eri avausta ja yli puolet ovat mustien kannalta epäilyttäviä ja johtavat valkean voittoon. Etäshakissä pyritään välttämään tällaiset avaukset ja siksi tasapelitrendi on siellä korkeampi. Valkean ja mustan voittosuhde etäshakissa näyttää viimeisten 10 vuoden aikana lähentyvän toisiaan, mutta on edelleen muutaman prosentin valkeaetuinen. Se kuvastaa sitä, että ihmisshakissa eli lähipeleissä väreillä ei ole kovin paljon väliä ja tasapelikuolema on vielä kaukana vaikkakin etäshakissa se on valitsevana tuloksena.

Ehkä etäshakissa pitäisi siirtyä kokonaan FreeStyle -shakkiin? Tosin sielläkin melko pian saataisiin tietokantoja, jotka kervovat tiettyjen avausformaattien heikkoudet ja vahvuudet ... eli ns. avauskirjastoja. Enginet pystyvät tässäkin formaatissa kertomaan siirtojen vahvuudet ja voittosiirrot. Parastahan olisi, että enginet kiellettäisiin, mutta sitä olisi vaikea valvoa ... vai olisiko? Lähishakissa huijausta pyritään estämään erilaisilla tarkastuksilla, mutta etäshakissa sellainen ei onnistu. Pitää vain hyväksyä se tosiasia, että ihminen on lopullisesti sivuosassa kaikissa peleissä, kun AI:t kehittyvät.
Arzi

ViestiKirjoittaja turpaduunari » 06.07.2025 22:32

Luulen, että voimme täällä molemmin puolin rehellisesti myöntää, että varsinkin korkealla tasolla (vahvuusluvut 2400-2700) suurin osa etäpeleistä ratkaistaan ​​tasapelillä, ellei jompaakumpaa näistä viidestä (ehkä useammasta?) asiasta tapahdu:

1) Vastustaja tekee kirjoitusvirheen ("mouseslip")
2) Vastustaja sairastuu vakavasti tai kuolee
3) Voittaja löytää siirtoja, jotka johtavat virheeseen StockFishissä
4) Vastustaja pelaa avaussiirrot omatoimisesti, totuttuun tapaansa, eikä huomioi sitä, että on löytynyt erittäin vahva uusi siirto, joka romahduttaa vastustajan pelin ja Stockfish:kään ei enää pelasta tilannetta
5) Kaikki pelaajat eivät ehkä ole perillä loppupelin tietokannoista ja sieltä voi löytyä erittäin harvinainen jatko, jolla raavitaan voitto esim. 300 puolisiirron jälkeen

En usko paljastavani mitään suurta salaisuutta, jos väitän, että jotkut etäpelaajat pelaavat erityisen hitaasti, sillä paras suunnitelma vaihtoehtoon 2 on pelata hitaasti ja odottaa vastustajan sairastumista/kuolemaa! Vaihtoehto 4 on täysin mahdollinen. Varsinkin erittäin pitkissä muunnelmissa StockFish voi tehdä pahojakin virheitä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että haluaisin lopettaa etäpelaamisen. Tasapelejä pitää oppia rakastamaan ja nauttia pienenpienestä mahdollisuudesta, että peli on voitettavissa. Olen voittanut kaksi peliä vaihtoehto 2:n myötä ja se ei ollut kivaa. Muutaman pelin olen voittanut erittäin vahvan shakkiavauksen myötä (vaihtoehto 4) ja se tuntuu upealta voitolta.

Tällä hetkellä on päällä se tilanne eräässä suomalaisessa turnauksessa, että yksi pelaaja on kuollut. Sain häntä vastaan tasapelin, sillä minulla on tapana pelata nopeasti (kyseessä oli erittäin vahva etäpelaaja). Muutama viivyttelijä saa häntä vastaan luovutusvoiton, sillä on epätodennäköistä, että sieltä haudan takaa enää tulee mitään siirtoja. Ei naurata.

Tiedän, että jotkut etäpelaajat ovat valmistelemassa ICCF:n herätystä. Povataan jopa, että Fischer Random tai Chess960 tarjoasi etäpeleihin uusia näkymiä ja ainakin alkuvaiheessa enemmän ratkaisupelejä. Olen muutaman tällaisen Chess960-pelin pelannut ja voin sanoa, että se tuntuu erilaiselta, kun ei ole valmista avausteoriaa mitä (vielä) seurata. Tämä shakkivariantti saattaa viivästyttää etäshakin mahdollista kuolemaa.

Synkkyydestä huolimatta etäpelaaminen jatkuu.

christer
turpaduunari

ViestiKirjoittaja Joose Norri » 09.07.2025 14:34

Kun shakinpelaaja on saavuttanut valaistumisen, häntä ei pelin lopputulos enää liikuta, ei siis edes tarvitse oppia rakastamaan tasapelejä... jolloin puhtaan siirron etsiminen antaa sen nautinnon. Matka on päämäärä.
Joose Norri

Paluu Etäshakki