Kirjoittaja Arzi » 09.06.2025 06:36
Periaatteessa, mikä tahansa formatti, jossa pelataan shakkia, on hyväksi... kunhan se on shakkia sen oikeassa sääntömuodossa. Bullet, Pelo, Nelo, Selo ja Etäshakki ovat kaikki sitä shakkia, josta minä puhun. Ne eroavat vain ajankäytöltään. Muut, jossa on muita elementtejä, kuten esim. erilaiset upseerien sijoittelut, eivät minun mielestäni ole klassista shakkia vaan jotain muuta. Shakki ja nyrkkeily -formaatti on vitsi, jolla shakki tehdään jännitävän kuuloiseksi, mutta on tosiasiassa naurettavaa. FR ja Freestyle Chessissä yritetään saada yksi shakin tärkein ominaisuus pois, avausteoria. Tekosyynä on tasapelikuolema. Toki, mikäli shakkitietokoneet pelaavat keskenään pelissä, jossa ihmisen biologisia toimintoja ei ole mukana (pelko, jännitys, ...muut tunnereaktiot) niin pelit saattavat päättyä tasapeliin. Shakkia ei kuitenkaan ole luotu tietokoneita silmällä pitäen vaan ihmisiä varten ja siksi kaiken maailman tasapelipelot ovat vielä aivan turhia. Norjassa oli äsken turnaus, jossa oli erilainen pisteytysjärjestelmä, jolla pelaajien tarvetta voittaa peli muuttui melko paljon. Pelit eivät päättyneetkään aina tasan vaikka mukana oli maailman huippuja. Harmi, että etäshakki ei saa sitä tukea mitä se ansaitsee. Olen itsekin sitä eri muodossa pelannut eri alustoilla.