Parannusehdotuksia Shakkiliiton toimintaan

Re: Parannusehdotuksia Shakkiliiton toimintaan

ViestiKirjoittaja Arzi » 29.04.2024 10:37

Sinä annoit vaihtoehdon, johon ei ollut vaihtoehtoa. Vaihtoehtosi oli TEHDÄ paperinen versio joka tapauksessa, huolimatta tekijästä. Roska on roskaa vaikka sen paperille laittaa. Et oikein ymmärtänyt, että lehteä vastaan on myös ihmisiä, jotka EIVÄT halua maksaa lehdestä eli ovat PAKKOMYYNTIÄ vastaan. Siksi lehti pitää olla semmoinen jonka jokainen itse haluaa ja tilaa. On valmis maksamaan lehdestä. Minä olen valmis maksamaan NIC:stä, mutta en Suomen Shakista, ikävä kyllä en ainakaan paperiversiosta. Enkö minä saisi valita mitä tilaan?
Arzi

ViestiKirjoittaja Arzi » 29.04.2024 10:55

Joose:"" miten se parantaisi liiton toimintaa?"

Raha on se joka pyörittää maailmaa, myös Shakkiliittoa. Lisenssin pienentäminen on yksi hyvä keino. Lisenssistä voi ottaa esim. lehden tekemiseen käytetyn summan. Sillä summalla saa helposti tehtyä useita Nopean shakin eloja eli Neloja, tosin meille yksi riittää.
Arzi

ViestiKirjoittaja Joose Norri » 29.04.2024 11:04

En ymmärrä edellistä kirjoitustasi. Eli siis lisenssin hintaa ei kuitenkaan laskettaisi?

Mutta jos lasketaan, niin kun liiton liikevaihto siten pienenisi, myös valtiontuki pienenisi. Se ei ole suora mekanismi, mutta käytännössä niin tapahtuu. Liiton tilinpäätökset ovat julkisia, kukin voi miettiä miten edetään. Nuorisotyöllä on tärkein painoarvo.
Joose Norri

ViestiKirjoittaja Arzi » 29.04.2024 11:22

"Eli siis lisenssin hintaa ei kuitenkaan laskettaisi?"
Joose, onko sinulla lukuhäiriö? Kirjoitin:" Lisenssin pienentäminen on yksi hyvä keino." Eikö keinoa lasketa? Lisenssissä ei olisi enää kuluja lehteen. Minun ehdottamani Nelo ei vaadi omaisuuksia vaan näppärää tekijän taulukkolaskennantaitoa. Nelossa ei ole kuin kaksi muuttuvaa tietoa, VAHVUUS JA PELIENMÄÄRÄ, samoin kuin Pelossa ja Selossa.

ps. Sinun pitäisi katsoa muidenkin lajien lisenssejä esim. biliksen. Ne ovat huomattavasti alemmalla tasolla eikä tarvinut mainita lainkaan liiton liikevaihtoa, valtiontukea, nuorisotyötä.
Arzi

ViestiKirjoittaja Joose Norri » 29.04.2024 17:13

Kyllä, minulla on lukihäiriö.

"Lisenssistä voi ottaa esim. lehden tekemiseen käytetyn summan. Sillä summalla saa..."

Mistä se summa siis tulee? Määrätään shakinharrastajille joku ylimääräinen maksu?

Vai ehdotatko että lisenssin hintaa ei lasketa, mutta ei myöskään toimiteta paperilla lehteä? Tosin olin lukevinani että ehdotit että lisenssin hintaa laskettaisiin.
Joose Norri

ViestiKirjoittaja Joose Norri » 29.04.2024 21:44

Tässä olisi nyt niin monta asiaa. Mutta jos nyt aluksi huomauttaisin siitä, että New in Chessin mukaan ottaminen tähän keskusteluun on absurdia. Se on nykyisin kansainvälinen yksityinen brändi, joka myy tuotteitaan paljon yli sataan maahan, lehti on heidän lippulaivansa mutta ei suinkaan ainoa. Liikevaihtoa ei enää lasketa miljoonissa.
Joose Norri

ViestiKirjoittaja Arzi » 30.04.2024 07:06

Edelleen sinulla on tuntuu olevan myös ymmärryksessä ongelmaa, Joose. Selkokielellä Jooselle. Paljonko maksaa shakkilehti, kun sitä tehdään joka numero vuodessa? Tämän jälkeen räknäät mielessäsi paljonko maksaa NELO, joka luodaan vain kerraan. Nelo kustantaa vain sen tekemisen 1. käyttöön. Eli näppärä kaveri tekee sen päivässä taulukkolaskentaohjelmalla. Tämän jälkeen NELO:a päivitetään kuten SELO:a ja PELO:a. Shakkilehteä ei tee edes näppärä kaveri päivässä, koska numeroita on useita vuodessa.

Lehti on lehti vaikka sen voissa paistaisi. Ei ole väliä onko yksityinen brändi vai ei. Samat säännöt koskee NIC kuin Suomen Shakkia. Kukaan ei pakota ostamaan NIC. Se on valintakysymys. Sama pitäisi olla myös Suomen Shakille. Lehteä ei pidä pakkomyydä lisenssiin mukana. Lehteä varten jokainen joka sen haluaa voi ihan itse tilata sellaisen. Lisenssi on kallis mm. lehden kustannusten vuoksi. Mikäli haluaa infota pelaajia, niin sitä varten ei tarvita Suomen Shakkia vaan siihen voi käyttää Shakkiliiton omia kotisivuja. Ainakin ne tulevat siellä ajoissa, eikä kuukautta myöhässä.
Arzi

ViestiKirjoittaja Joose Norri » 30.04.2024 08:54

Miten NELO liittyy lehteen?

Jos shakkiliiton toiminta halutaan lakkauttaa, on se ehdotus sekin. Parannusehdotuksena en sitä pidä.
Joose Norri

ViestiKirjoittaja Joose Norri » 30.04.2024 09:05

Miten NELOon siirtyminen vähentäisi kustannuksia, kun ei niitä nytkään ole?
Joose Norri

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 30.04.2024 09:27

Moi. Minulle laitettiin viestiä että meneekö viestit kaksintaisteluksi tässä ketjussa.
Hienoa että keskustellaan. Kunnioitetaan toistemme mielipiteitä, pidetään ne myös sellaisina eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. "Nelon lobbaus" keskustelun olen jo avannut, siellä kannattaa sen hyvistä ominaisuuksista puhua. Säilyisi myös helpommin löydettäväksi myöhemminkin.

Hyvää vappua kaikille!

Saulinshakki
SaulinShakki

EdellinenSeuraava

Paluu Keskustelua shakista