Onko pakko tornittaa?

Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 27.01.2024 12:54

Kuva

Jos kuvan kaltaisessa tilanteessa siirtää Ke1-g1 ja päästää sen irti (mutta ei koske tornia), niin onko pakko tehdä tornitus vai voiko vielä vaihtaa mieltä ja pelata Ke1-Kf1?

Tällainen tilanne tuli tänään shakkikilpailussa vastaan.
SaulinShakki
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08.01.2024 01:34

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja Panu Laine » 27.01.2024 13:57

Tornitus on tehtävä, jos se on laillinen siirto (esim. mustan lähetti tai daami f1-a6 diagonaalilla ei uhkaa f1 ruutua). Jos tornitus ei ole laillinen, pitää siirtää kuningasta (koskettu nappula). Jos se ei ole laillista, sitten pitää tehdä muu laillinen siirto.
Panu Laine
 
Viestit: 9
Liittynyt: 10.01.2024 23:00

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 28.01.2024 08:10

Kiitos Panu. Entä jos kuninkaan asettaa e1stä f1n ja
g1n ruutujen keskelle (niin keskelle ettei voi erottaa onko se enemmän gn kuin fn puolella)? Pitääkö silloin vastustajaa pyytämään korjaamaan nappula jompaankumpaan ruutuun?

Sauli
SaulinShakki
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08.01.2024 01:34

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja Panu Laine » 29.01.2024 22:56

Laudalla pitää olla laillinen ja yksiselitteinen asema.
Viimeksi muokannut Panu Laine päivämäärä 04.02.2024 14:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Panu Laine
 
Viestit: 9
Liittynyt: 10.01.2024 23:00

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 30.01.2024 10:40

Siis tämä olikin tavallaan kysymykseni pointti. Koska siirto Ke1-g1 on laiton ilman tornin siirtoa, niin saako kuninkaan vielä siirtää johonkin toiseen ruutuun mikäli sen päästää irti g1ssä eikä koske torniin. Eli jos tämän Ke1-g1 siirron jälkeen painaa vastustajan kellon käyntiin, niin pakottaako joku taho koskemaan vielä torniin ja siirtämään sen kuninkaan yli f1een!?
SaulinShakki
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08.01.2024 01:34

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja Panu Laine » 31.01.2024 18:26

EDIT: katso seuraava kommenttini
Viimeksi muokannut Panu Laine päivämäärä 04.02.2024 14:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Panu Laine
 
Viestit: 9
Liittynyt: 10.01.2024 23:00

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 03.02.2024 13:14

Vielä jatkan tätä. Voiko vastustaja vaatia tornittamista mikäli valkea pelaa kuninkaan e1-g1 ja päästää kuninkaasta sormensa irti? Vai saako valkea vielä siirtää esim Ke1-f1?
SaulinShakki
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08.01.2024 01:34

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja Panu Laine » 03.02.2024 23:28

EDIT: katsotaan sääntöjen kohdasta 4.7.2

4.7 When, as a legal move or part of a legal move, a piece has been released on a square, it cannot be moved to another square on this move. The move is considered to have been made in the case of:

...

4.7.2 Castling, when the player's hand has released the rook on the square previously crossed by the king. When the player has released the king from his/her hand, the move is not yet made, but the player no longer has the right to make any move other than castling on that side, if this is legal. If castling on this side is illegal, the player must make another legal move with his/her king (which may include castling with the other rook). If the king has no legal move, the player is free to make any legal move.

...

Eli tämän mukaan lyhyt linnoitus on tehtävä, jos käsi on irronnut kuninkaasta siirrettäeessä Ke1-g1 ja siirto on laillinen.
Panu Laine
 
Viestit: 9
Liittynyt: 10.01.2024 23:00

Re: Onko pakko tornittaa?

ViestiKirjoittaja SaulinShakki » 09.02.2024 16:35

Kiitos Panu! Tämä toi selvyyttä asiaan. Eli jos kuninkaan päästää irti e1-g1 siirron jälkeen niin tornitusta ei voi enää perua.
SaulinShakki
 
Viestit: 87
Liittynyt: 08.01.2024 01:34


Paluu Shakin sääntöosio

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron